Τρίτη 27 Ιανουαρίου 2015

Μαθησιακές δυσκολίες




Ο γενικός όρος μαθησιακές δυσκολίες αναφέρεται σε μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές δυσκολίες στην πρόσκτηση και χρήση ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού ή μαθηματικών ικανοτήτων. Διακρίνονται σε γενικές, ειδικές και στη δυσλεξία. Οι διαταραχές αυτές είναι εγγενείς στο άτομο και αποδίδονται σε δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος. Αν και μια μαθησιακή δυσκολία ενδέχεται να εμφανίζεται μαζί με άλλες μειονεξίες (π.χ. αισθητηριακή βλάβη, νοητική καθυστέρηση, κοινωνικές και συναισθηματικές διαταραχές) ή περιβαλλοντικές επιδράσεις (όπως για παράδειγμα, πολιτισμικές διαφορές, ανεπαρκής ή ακατάλληλη διδασκαλία, ψυχογενείς παράγοντες), δεν είναι το άμεσο αποτέλεσμα αυτών των καταστάσεων ή επιδράσεων (Hammill, 1993; Hamill et al., 1981).
Σύμφωνα με το Εθνικό Κέντρο Μαθησιακών Δυσκολιών το ποσοστό των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες κυμαίνεται στο 15- 20%, ενώ παράλληλα έχει βρεθεί πως τα παιδιά αυτά εμφανίζουν προβλήματα και σε άλλους τομείς πέραν του γνωστικού, όπως στον κοινωνικό και συναισθηματικό, και εκδηλώνονται στο οικογενειακό, σχολικό κι ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.
  
Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Οι Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες αφορούν μαθησιακά προβλήματα που προκαλούνται από παράγοντες που επηρεάζουν σε γενικό βαθμό τις γνωστικές ικανότητες του ατόμου, όπως νοητική υστέρηση, αισθητηριακά ή κινητικά προβλήματα, σοβαρά προβλήματα υγείας και χρόνιων νοσημάτων ή ψυχικές διαταραχές. Οι γενικές μαθησιακές δυσκολίες δεν αναφέρονται αποκλειστικά και μόνο σε δυσκολίες που παρουσιάζονται στο σχολικό πλαίσιο αλλά αφορούν αδυναμίες που εμφανίζονται σε όλους τους τομείς.

   Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ) δεν οφείλονται σε κάποια μορφή νοητικής υστέρησης και οι δυσκολίες των παιδιών επικεντρώνονται σε συγκεκριμένους τομείς που σχετίζονται με την επεξεργασία του γραπτού λόγου. Εκφράζονται με έντονη και επίμονη δυσκολία του μαθητή να αποκτήσει τις ικανότητες της ανάγνωσης, της ορθογραφημένης γραφής και της μαθηματικής ικανότητας σε βαθμό ανάλογο με τη χρονολογική του ηλικία, τη νοημοσύνη του και την εκπαίδευση που έχει λάβει. Η δυσλεξία ανήκει στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες μαζί με τη δυσαναγνωσία, τη δυσαριθμησία και την ειδική διαταραχή της γραπτής έκφρασης.

  Δυσλεξία
«Η δυσλεξία είναι μια νευρολογικής φύσεως, συχνά οικογενειακή, διαταραχή, που έχει σχέση με την κατάκτηση και την επεξεργασία του λόγου. Ποικίλλει ως προς το βαθμό σοβαρότητας, εκδηλώνεται με δυσκολίες στην πρόσληψη της γλώσσας και τη γλωσσική έκφραση, συμπεριλαμβανομένης της φωνολογικής επεξεργασίας, με δυσκολία στην ανάγνωση, τη γραφή, την ορθογραφία και μερικές φορές την αριθμητική. Η δυσλεξία δεν οφείλεται σε έλλειψη κινήτρων, σε αισθητηριακές βλάβες, σε ακατάλληλη διδασκαλία ή σε απρόσφορες συνθήκες περιβάλλοντος, ωστόσο μπορεί να συνυπάρχει με αυτές τις καταστάσεις. Αν και η δυσλεξία είναι ένα πρόβλημα που το αντιμετωπίζουν τα άτομα σε όλη τους τη ζωή, κάποια δυσλεξικά άτομα ανταποκρίνονται επιτυχώς στην έγκαιρη και κατάλληλη παρέμβαση.» (Αμερικανική Εταιρεία Orton Society, 1994)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

Ψυχοθεραπεία Ενηλίκων

Εκπονούμε ατομική ψυχοθεραπεία για θέματα που εμφανίζουν ενήλικες,  τέτοια όπως: Καταθλιπτική συμπτωματολογία Μελαγχολία Αγχώδεις διαταραχές...